Chia-lijnzaad pudding

Posted · Add Comment

Dit ontbijt kan je al de avond van tevoren klaar maken. Zet het een nachtje in de koelkast. Je hoeft dan alleen nog wat fruit en/of toppings toe te voegen en klaar is je ontbijt.

Wat heb je nodig voor chia-lijnzaad ontbijt?

  • 2 eetlepels chiazaad
  • 1 eetlepel lijnzaad
  • 125 – 150 ml plantaardige melk
  • 1 theelepel cacao/ rauwe cacao
  • schaaltje en blender
  • (vers) fruit
  • eventueel wat honing of dadelstroop om zoeter te maken

Hoe maak je de chia-lijnzaad pudding?

Doe de chiazaad, lijnzaad, rauwe cacao en plantaardige melk in een kom. Mix dit met de blender, zo gaan de zaadjes kapot. Chia- en lijnzaad zitten vol ALA vetten (alfa-linoleenzuur) dat zijn omega 3-vetzuren. Door de zaden te malen, komen deze voedingsstoffen vrij en kan je lichaam ze beter opnemen.
Mocht je de pudding wat zoeter willen maken, dan kun je door het mengsel een klein lepeltje honing roeren.
Schenk de gemalen zaden met plantaardige melk in een glazen kommetje en zet dit een nacht in de koelkast.

Haal het schaaltje de volgende ochtend uit de koelkast en serveer met wat (vers) fruit en toppings. Ik koos voor rode-, blauwe bessen en wat geschaafde amandelen.