Groente uit de oven

Posted · Add Comment

Het liefst eet ik bij iedere maaltijd groente. Een makkelijke manier om groente te bereiden is in de oven. Afhankelijk van de soort groente die je kiest moet dit zo’n 10 – 30 minuten garen in de oven.

Sommige groenten kun je beter eerst koken zodat ze minder hard zijn maar heel dun snijden voor je ze de oven in doet, is ook een goede manier om ze goed te laten garen.

Je kunt eindeloos varieren met allerlei soorten groente.Verwarm de oven voor op 200 graden en leg bakpapier op een bakplaat. Op die bakplaat kan jij de groente leggen die jij lekker vindt of eens wilt proberen. Hieronder een lijstje van de tijd die ongeveer nodig is, om de betreffende groente te laten garen in de oven. Aan de hand daarvan kan je zien welke groente je eerst in de oven doet en welke je later toe voegt en/ of kortere bereidingstijd heeft.

  • Courgette – 15 tot 20 minuten
  • Paprika – 15 tot 20 minuten
  • Aubergine – 20 tot 30 minuten
  • Pastinaak – 30 minuten
  • Zoete aardappel – 30 minuten
  • Wortel – 30 minuten (liefst kook je deze eerst zo’n 5-10 minuten)
  • Venkel – 30 minuten
  • Zoete aardappel – 30 minuten
  • (Cherry) tomaten – 10 minuten
  • Koolraap – 30 minuten (eerst 5-10 minuten koken)
  • Rode bietjes – 15 minuten (eerst 10 minuten koken, of gekookte rode bietjes gebruiken)
  • Champignons – 15 minuten
  • Sperziebonen – 20 minuten (eventueel uit diepvries of verse eerst 5 mins koken)
  • (Lente) ui – 10 minuten
  • Witlof – 20 minuten
  • Broccoli – 15 minuten

Snijd de gewenste groente in stukjes, reepjes, schijfjes. Leg deze op de bakplaat en gaar dit ongeveer de aangegeven tijd in de oven. je kunt deze tijd naar eigen wens variëren.

Maak je eigen combinatie. Wanneer je groente met verschillende gaartijd wilt combineren. Doe dan eerst de groente met langste bereidingstijd in de oven. Voeg dan later de groente toe met kortere bereidingstijd.

Eet de groente met bijvoorbeeld kip. Ook deze kun je meebakken in de oven en dit heeft 15-20 minuten nodig.

Ook kun je de groente uit de oven combineren met rauwkost en/ of sla. Zo kan je eindeloos variëren en zo veel mogelijk verschillende groenten eten en proberen.