Havermoutkoeken

Posted · Add Comment

Deze havermoutkoeken zijn glutenvrij en vrij van toegevoegde suikers. Bovendien zijn heel makkelijk te maken, met twee basis ingrediënten, namelijk banaan en havermout. Je kunt eindeloos variëren door er van alles aan toe te voegen zoals kokos, noten, zaden, etc. Als je ze iets smeuïger wilt maken, kan je wat gesmolten kokosolie toevoegen. Ideaal  als gezond tussendoortje maar je kunt ze ook als ontbijt eten.

Hieronder heb ik de benodigdheden voor ongeveer 4 koeken vermeld. Als je meer wilt maken, kan je de hoeveelheden uiteraard naar behoefte vermenigvuldigen.

Voor vier havermoutkoeken heb je nodig:

  • 50 gram havermout (glutenvrij!)
  • 1 banaan
  • kaneel
  • noten, zaden, pitten, kokos
  • eventueel 1/2 eetlepel kokosolie

Hoe maak je de havermoutkoeken klaar?

Prak de banaan in een schaaltje, roer daar de havermout doorheen met wat kaneel . Smelt de kokosolie en voeg ook deze aan het mengsel toe. Je kunt allerlei dingen toevoegen zoals kokos, gojibessen, rozijnen, cacaopoeder, zaden en/ of pitten en ook wat gesmolten kokosolie. Zelf maak ik ze regelmatig met kokos en chiazaad maar ook met rauwe cacaopoeder en zonnebloempitten vind ik een erg lekkere combinatie. Roer dit goed door het mengsel.

Bedek een bakplaat met bakpapier en leg met een (natte) eetlepel bolletjes van het mengsel erop. Druk deze plat op de bakplaat en bak ze in ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden. Haal dan de koeken (eventueel met bakpapier) uit de oven. Je kunt ze ook met de bakplaat uit de oven halen, maar haal ze dan wel van de bakplaat af. Anders garen ze mogelijk nog extra na door de warmte van de bakplaat.

 

Gezonde en simpele havermoutkoeken

Gezonde en simpele havermoutkoeken